Після розроблення стратегії розвитку школи перед директором постає важливе завдання – втілити її у життя. Заклад реалізує стратегію через систему планування, в основою якої — річний план роботи школи. Річний план дає змогу директорові ефективно організувати поточну діяльність закладу.
Річний план має бути для закладу робочим функціональним документом, у якому сплановано конкретні кроки для підвищення якості освітньої діяльності школи.
З чого розпочати роботу над річним планом
Кожен заклад самостійно обирає спосіб створення річного плану. Та оскільки річний план є комплексним документом, а його реалізація торкається всіх учасників освітнього процесу, до його розроблення варто долучити вчителів, учнів та їхніх батьків.
Робоча група спершу має проаналізувати виконання попереднього річного плану. Визначивши, що із запланованого вдалося виконати, а що ні, та які незаплановані завдання з’являлися, робоча група зможе ліпше спланувати наступний рік. При річному плануванні важливо враховувати результати самооцінювання закладу, щоб вдосконалити окремі напрями роботи школи.
Важливо під час аналізу минулорічного плану визначити, що завадило його виконати 100%. Наприклад, відсутність фахівців, які можуть виконати ті чи ті завдання, брак часу чи некоректне формулювання самих завдань, відсутність фінансування, на яке заклад розраховував. Такий аналіз дозволить робочій групі зрозуміти причини невиконання тих чи інших частин плану, а також запобігти цьому у майбутньому, передбачивши способи корекції.
Визначення цілей
Важливою частиною річного плану закладу є визначення цілей на навчальний рік та узгодження їх зі стратегічними цілями школи. Наприклад, якщо відповідні операційні цілі окреслено у стратегії розвитку на поточний навчальний рік, ці завдання можна дублювати у річному плані. Нагадаємо, операційні цілі визначають, як заклад буде досягати напрямів стратегічного розвитку та які кроки необхідно для цього зробити. Детальніше цілепокладання ми розглядали в матеріалі “Як розробити стратегію розвитку школи: план для директора”.
Структура річного плану
Кожен заклад має право на власний розсуд визначати структуру річного плану. Втім існують усталені практики, на які заклад може орієнтуватися.
Наприклад, структура річного плану може відтворювати структуру стратегії розвитку закладу. Такий підхід спростить підготовку плану та одночасно допоможе деталізувати поставлені у стратегії цілі та визначені завдання. Це і спрощує його підготовку, і відразу працює на деталізацію поставлених цілей та виконання завдань, які потрібні для досягнення очікуваного результату у перспективі розвитку закладу.
Другим варіантом структури плану можуть бути напрями внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти. У такому випадку в річному плані будуть враховані усі аспекти освітньої діяльності, представлені в етапах самооцінювання, яке школа має проводити щороку.
Наприклад, структура річного плану може мати такі блоки:
-
освітнє середовище закладу освіти;
-
система оцінювання здобувачів освіти;
-
педагогічна діяльність працівників закладу освіти;
-
управлінські процеси закладу освіти.
Третім варіантом структури може бути власний підхід до створення річного плану.
Важливо, щоб у будь-якому з варіантів структури річного плану документ містив:
-
строки виконання;
-
інформацію про відповідальних за реалізацію кожного завдання;
-
форму узагальнення за результатами виконання (наказ, графік, розклад, аналітична записка, навчальний план тощо);
-
відмітки про виконання.
Затвердження та комунікація річного плану
Схвалює річний план на своєму засіданні педагогічна рада.
Важливо пам’ятати, що після затвердження річний план має стати корисним і практичним робочим документом, а не залишитись черговою формальною частиною документообігу. Тому робота не має завершуватись на етапі затвердження річного плану. Необхідно його оприлюднити і пояснити всім учасникам освітнього процесу цілі та завдання, що мають бути виконані протягом року, здійснювати їх моніторинг, перегляд, доопрацювання.
Детальне річне планування роботи закладу та втілення цього плану в життя — це рух до досягнення поставлених у стратегії розвитку школи цілей та, як наслідок, — до покращення якості освітньої діяльності закладу.