Щодо порядку проведення розрахунків у безготівковій формі
Державна податкова служба нагадує, що на виконання вимог частини двадцять дев’ятої статті 38 Закону № 1591 «Про платіжні послуги» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 29 липня 2022 року № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» (далі – Постанова № 894).
Так, 1 січня 2024 року вступає в дію підпункт 2 пункту 1 Постанови № 894, який розширює коло суб’єктів господарювання, що в обов’язковому порядку мають забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані ними товари (надані послуги).
Постановою № 894 передбачено поступове запровадження обов’язку торговців забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги):
з 1 січня 2024 року – наявність POS-терміналів стає обов'язковою у населених пунктах з чисельністю від 5 тисяч населення;
з 1 січня 2025 року – POS-термінали знадобляться у населених пунктах з населенням менш ніж 5 тисяч жителів;
Примітка: запровадження обов’язку відповідно до кількості населення не стосується торговців – підприємців – платників єдиного податку першої групи та торговців, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції, які повинні будуть встановити POS-термінали з 1 січня 2026 року, незалежно від кількості населення.
Наголошуємо, що відповідно до Закону України від 30 червня 2021 року № 1591-IX «Про платіжні послуги» торговцям забороняється:
у будь-який спосіб обмежувати право держателя електронного платіжного засобу обирати для здійснення розрахунків будь-який електронний платіжний засіб платіжних систем відповідно до абзацу першого частини двадцять восьмої цієї статті;
встановлювати будь-яку додаткову (супровідну) плату під час здійснення оплати за продані ними товари (надані послуги) з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв, у тому числі плату за використання певного електронного платіжного засобу, платіжного застосунку або платіжного пристрою;
встановлювати різні ціни на ті самі товари чи послуги у разі здійснення розрахунку за них у безготівковій формі порівняно з розрахунком готівковими коштами.
Водночас торговці мають право заохочувати покупця до використання певного електронного платіжного засобу для здійснення розрахунків.
Отримання розрахункового документу необхідне для захисту прав споживача
Державна податкова служба України неодноразово звертає увагу, що правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі громадського харчування та послуг» із змінами (далі – Закон № 265).
При цьому застосування РРО/ПРРО є обов’язковим при проведенні розрахунків у готівковій формі та/або з використанням електронних платіжних засобів за продані товари, у тому числі через відомі Інтернет-платформи.
ДПС акцентує увагу, що виконання вимог законодавства, напряму чи опосередковано пов’язаного із поповненням державної скарбниці, є обов’язком кожного платника податків.
Крім того, видача чеків РРО/ПРРО є забезпечення можливості покупцям товарів захистити свої права як споживачів.
ДПС сподівається на високий рівень правової свідомості суб’єктів господарювання та належне і добросовісне виконання обов’язків платниками податків.
З 1 січня 2024 року змінено реквізити окремих рахунків
Головне управління ДПС у Львівській області інформує, що відповідно до наказу Державної казначейської служби України від 25.12.2023 № 324 та листа ГУ ДКСУ у Львівській області від 26.12.2023 № 05.1-11-06/11173
- змінено реквізити рахунків за ККДБ
14020800 „Акцизний податок на транспортні засоби”,
19011000 „Екологічний податок, який справляється за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення”;
- доповнено рахунок за ККДБ
21010500 „Дивіденди (доход), нараховані на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність”;
- виключено рахунки за ККДБ 14020601, 14030601, 14060500, 14060800, 14060900, 14061000, 14061100.
Нагадуємо, що своєчасне доведення платникам податків реквізитів рахунків для сплати податків, зборів та платежів відбувається шляхом їх розміщення в Центрах обслуговування платників податків, на субсайті відповідного територіального органу ДПС або на вебпорталі ДПС за посиланням: Головна/Рахунки для сплати платежів (https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv/).
ЗУ №3453: Зміни у формуванні плану-графіка проведення документальних планових перевірок
Головне управління ДПС у Львівській області інформує, що Законом України від 09.11.2023 №3453 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок», який набрав чинності 08 грудня 2023 року, скасовано мораторій на проведення податкових перевірок та змінено підхід до формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки.
Зокрема, доповнено підпунктом 69.35 прим.2 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, відповідно до якого з 01 грудня 2023 по 31 грудня 2024 до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на 2023 та 2024 роки можуть можуть бути включені виключно:
ПП, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції;
ПП, які здійснюють діяльність у сфері організації та проведення азартних ігор (гральний бізнес);
ПП, які надають фінансові, платіжні послуги;
нерезиденти, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи та відповідають одному з критеріїв:
-рівень зростання податку на прибуток на 50% і більше менший рівня зростання доходів;
-декларування нарахованої з/плати за відсутності декларування прибутку або декларування доходу, звільненого від оподаткування відповідно до міжнародного договору України;
інші ПП, які за 2021 календарний рік відповідають хоча б одному з критеріїв, визначених п.п.5 п.п.69.35 прим.2 п.69 підр.10 розд.ХХ ПКУ.
З 1 січня 2024 року вводиться в дію нова форма податкової декларації про майновий стан і доходи
Головне управління ДПС у Львівській області повідомляє, що наказом Мінфіну України від 28.08.2023 № 467 внесено зміни до форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо її заповнення. Зокрема, передбачено зміни:
-порядку розрахунку суми ПДФО, що підлягає поверненню з бюджету у зв’язку з використанням права на податкову знижку за витратами, понесеними відповідно до п. 166.3 ПК;
-порядку декларування доходів від продажу (міни) об’єктів нерухомого майна, неподільного об’єкта незавершеного будівництва/ майбутнього об’єкта нерухомості, подільного об’єкта незавершеного будівництва та відступлення прав за договором купівлі-продажу неподільного об’єкта незавершеного будівництва/майбутнього об’єкта нерухомості, щодо якого сплачено частково ціну та зареєстровано обтяження речових прав на користь покупця;
-виокремлювання податкових зобов’язань з ПДФО у вигляді мінімального податкового зобов’язання, що підлягає сплаті фізичними особами, які здійснюють підприємницьку діяльність, та можливості здійснення виправлення самостійно виявлених помилок надалі;
- приведення термінології форми декларації у відповідність до Закону від 30.06.2021 № 1591-IX «Про платіжні послуги».
Наказ набрав чинності з 30 грудня 2023 року. Тобто з 2024 року необхідно буде заповнювати оновлену форму декларації.
До уваги підприємців – платників єдиного податку!
Перемишлянська ДПІ нагадує, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 Податкового кодексу на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених главою І Розділу ХІV ПКУ, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.
Ліміт доходів ФОП на спрощеній системі оподаткування, який є граничною межею, при перевищенні якої її можуть перевести на загальну систему оподаткування, прив’язаний до мінімальної заробітної плати, тож у 2024 році ліміти будуть такими:
для 1 групи – 1 185 700 грн (167 розмірів мінімальної зарплати);
для 2 групи – 5 921 400 грн (834 розмірів мінімальної зарплати);
для 3 групи – 8 285 700 грн (1167 розмірів мінімальної зарплати).
З 01 січня 2024 року установлено місячні розміри прожиткового мінімуму для працездатних осіб у сумі 3028 грн та мінімальної заробітної плати – 7100 гривень. Відповідно, впродовж року сума єдиного податку щомісяця становитиме:
- для 1 групи ФОП – 302,80 грн (10 % від прожиткового мінімуму);
- для 2 групи ФОП – 1420 грн, (20 % від мінімальної зарплати);
- для 3 групи ФОП ставки не зміняться: 3 % від доходів для платників ПДВ, або 5 % від доходів для неплатників ПДВ.
Щодо розмірів єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування:
мінімальний ЄВ – 1562 грн за місяць (22 % від мінімальної зарплати 7100 грн.);
максимальний ЄВ – 23430 грн за місяць (22 % від 15 мінімальних зарплат).
З 01 квітня 2024 розміри ЄВ становитиме: мінімальний – 1760 грн за місяць (22 % від мз 8000 грн.) та максимальний – 26400 грн за місяць.
На час воєнного стану та 12 місяців після його закінчення сплата ЄВ є добровільною. Якщо підприємець не платить єдиний внесок, йому просто не нараховується страховий стаж на період несплати.
Отримати інформацію про наявність (відсутність) податкового боргу можливо скориставшись сервісом Електронний кабінет
Платники податків можуть отримати інформацію про наявність (відсутність) податкового боргу, скориставшись сервісом Електронний кабінет.
Для цього слід зайти в приватну частину Електронного кабінету.
Після проходження електронної ідентифікації заходимо в меню «Стан розрахунків з бюджетом».
В цьому розділі міститься інформація по всіх особових рахунках платника зі сплати податків, зборів та інших платежів. Зазначене меню дозволяє побачити інформацію станом на момент звернення, яка містить дані по кожному виду платежу, зокрема й щодо податкового боргу.
Звертаємо увагу, що вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: https://cabinet.tax.gov.ua/, а також через вебпортал ДПС: https://tax.gov.ua/.
Ознайомитись з Довідником типів об'єктів оподаткування можна на вебпорталі ДПС
Перемишлянська ДПІ звертає увагу суб’єктів господарювання, що на вебпорталі ДПС України оприлюднено довідник типів об'єктів оподаткування для заповнення повідомлення ф. № 20-ОПП, ознайомитись з яким можна за посиланням https://tax.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/dovidniki-/127294.html .
Нагадуємо, що відповідно до п. 63.3 ст. 63 Податкового кодексу України платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) рухомого та нерухомого майна, об’єктів оподаткування або об’єктів, які пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем.
Згідно з Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 із змінами, повідомлення про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
Щодо користування єдиним рахунком
Єдиний рахунок - це рахунок, відкритий у Казначействі, який може використовуватися платником податків для сплати грошових зобов'язань та/або податкового боргу з податків та зборів, єдиного внеску та інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи.
Платник податків добровільно за власним бажанням приймає рішення щодо використання єдиного рахунку. Повідомлення про використання або про відмову від використання єдиного рахунку подається в електронній формі через електронний кабінет.
Платник податків має право повідомити про використання або про відмову від використання єдиного рахунку один раз протягом календарного року.
Використання єдиного рахунку розпочинається з дня, наступного за днем подання платником повідомлення про використання єдиного рахунку. З початком використання єдиного рахунку СГД зобов’язаний здійснювати сплату грошових зобов’язань та/або податкового боргу з податків та зборів, єдиного внеску, інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, через єдиний рахунок, крім випадків, передбачених абзацом другим п. 35 прим.1.1 ст. 35 прим.1 Податкового кодексу.