Інформаційне повідомлення про проведення громадського обговорення щодо формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти Бібрської міської ради

Найменування організатора громадського обговорення:

Бібрська міська рада.

Ініціатор громадського обговорення: засновник, робоча група з питань формування ефективної мережі закладів освіти Бібрської міської ради на 2024-2027 роки, склад якої затверджено рішенням ХХХІІІ сесії VІІІ скликання Бібрської міської ради від 01 березня 2024 року № 4876.

Мета: врахування думки жителів Бібрської міської територіальної громади щодо формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти Бібрської міської ради.

Питання, винесене на обговорення:

Формування ефективної мережі закладів загальної середньої освіти Бібрської міської ради на 2024-2027 роки.

Нормативне забезпечення

Забезпечення рівного доступу до якісної освіти є одним із пріоритетних  напрямів реалізації державної освітньої політики. На сьогодні в Україні  відбувається активний процес системної трансформації  та модернізації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях від дошкільної освіти  – до вищої.

Першим кроком до трансформації   галузі стало прийняття Верховною Радою України Закону України «Про освіту», який окреслює основні принципи функціонування освітньої галузі,   та Закону України «Про повну загальну середню освіту», який визначає правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи повної загальної середньої освіти.

Трансформація  мережі закладів  загальної середньої освіти  є дуже важливою реформою, яка стосується інтересів дітей та їх гарантованого права на доступ до якісної освіти. Відповідно до законодавчої бази   вся  система загальної середньої освіти  має бути поділена  на три рівні:

  1. Початкова школа – здобуття початкової освіти (1-4 класи);
  2. Гімназія – здобуття базової середньої освіти (5-9 класи);
  3. Ліцей –  здобуття профільної середньої освіти (10-12  класи).

Це передбачає реформа Нової української школи, яка законодавчо закріплена  законом «Про освіту» 2017 року та деталізована законом «Про повну загальну середню освіту» 2020 року. Остаточний перехід до нової мережі має відбутися у 2027 році, коли учні «Нової української  школи»  вступатимуть до 10 класу. Варто зазначити, що до 2027 року учні навчатимуться у старшій школі 2 роки (10, 11 класи), а з 2027 року – 3 роки (10, 11, 12 класи).

Особливістю мережі закладів загальної середньої освіти нашої громади є її надмірно висока розгалуженість. Існуюча шкільна мережа не відповідає сучасній демографічній ситуації в громаді, тому тенденцією сьогодні є оптимізація та модернізація освітньої мережі. Оптимізація відбувається переважно шляхом пониження ступеня ЗЗСО, ліквідації малокомплектних шкіл, філій, що також є одним із напрямів підвищення ефективності розподілу бюджетних коштів в освітній галузі.

Утримання шкіл з малою наповнюваністю – є надважким навантаженням на місцевий бюджет, враховуючи, що розподіл освітньої субвенції не спирається на фактичну наповнюваність класів, а здійснюється відповідно до розрахункової, яку не в змозі забезпечити заклади освіти з малою кількістю учнів. Такі реалії стимулюють процеси оптимізації освітньої мережі на рівні громади.

Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади.

Відповідно до пункту 30 частини 1 статті 26, статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту»:

«Рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники)».

«Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства».

«Рішення про утворення комунальних початкових шкіл, гімназій як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають міські, сільські, селищні ради».

«Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення».

Відповідно до Конституції України (ст. 143):

«Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції».

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (стаття 26):

«Реорганізація, перепрофілювання, або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради».

Закону України «Про повну загальну середню освіту» ( ст. 32).

«Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник».

Відповідно до Закону України «Про освіту» (ст. 25):

«Засновник закладу освіти зобов’язаний: у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти».

Станом на сьогодні на території Бібрської міської ради функціонують 14 ЗЗСО, з них: 5 ліцеїв, 3 гімназії, 5 філій І-ІІ ступенів та І філія І ступеня. Розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням кількості населення та щільності його проживання і є основною складовою у розрахунку субвенції з державного бюджету, яка передбачена на заробітну плату педагогічних працівників.

Вартість утримання одного учня  в ЗЗСО Бібрської міської ради становить  42,156 тис. грн на рік, тоді як середній показник по Україні становить 30,4 тис. грн.

Кількість учнів, що здобувають освіту на всіх рівнях, складає 1818 осіб. Значна видаткова частина бюджету Бібрської міської територіальної громади використовується на забезпечення надання освітніх послуг. Школи з нижчою фактичною наповнюваністю класів у порівнянні з розрахунковою є найбільш затратними комунальними установами (у перерахунку на одного учня). Упорядкування освітньої мережі з метою покращення якості освітніх послуг і підвищення індексу спроможності дозволить ефективніше використовувати кошти, зокрема на покращення освітнього середовища.

Заходи з оптимізації шкільної мережі проводять з метою створення єдиного освітнього простору, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів, їх спрямування на задоволення освітніх потреб учнів та вихованців.

Кошти, що витрачаються, можна спрямувати на  придбання сучасного обладнання для навчальних кабінетів,  де використання їх буде ефективним, або ж витратити їх на закупівлю системного забезпечення, реконструкцію системи опалення закладів освіти.

Та втім, головне не це. Головне – це якість знань, рівень підготовки учнів, вміння набувати навиків спілкування в колективі однолітків, вчитися здобувати лідерські навики,  мати можливість повноцінного  розвитку своїх  здібностей та творчої майстерності. Бо тільки у конкурентному учнівському середовищі, у дітей є мотивація до кращих результатів у навчанні.

 Варіанти вирішення питання:

Враховуючи відсутність у закладах загальної середньої освіти Бібрської МТГ на 2024/2025 навчальний рік належного контингенту учнів, з метою створення умов для здобуття дітьми якісної освіти, економічної ефективності функціонування закладів освіти Бібрської міської ради, за результатами роботи робочої групи з питань формування ефективної мережі закладів освіти Бібрської  міської ради пропонується:

Відповідно до вищеперерахованих нормативних документів провести перепрофілювання та ліквідацію закладів освіти, засновником яких є Бібрська міська  рада, наступним чином:

  • ліквідація  Підгородищенської філії Бібрського опорного ліцею імені Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області;
  • перепрофілювання (пониження ступеня) Квітневої філії Новострілищанського опорного ліцею імені Миколи Лебедя Бібрської міської ради Львівського району Львівської області; 
  • перепрофілювання (пониження ступеня) Соколівської філії Бібрського опорного ліцею ім. Уляни Кравченко Бібрської міської ради Львівського району Львівської області. 

 

Свої зауваження та пропозиції просимо надсилати з 15.05.2024 по 29.05.2024 (включно) на поштову адресу: 81220, Бібрська міська рада, вул. Тарнавського, 22, м. Бібрка та/або на електронну адресу: bibrka.rada@gmail.com

Місце і час проведення громадського обговорення:

  • с. Підгородище, вул. Центральна, 19, Підгородищенська філія Бібрського опорного ліцею ім. Уляни Кравченко, 1500 год 27 травня 2024 року;
  • с. Квітневе, вул. Зелена, 36, Квітнева філія Новострілищанського опорного ліцею ім. Миколи Лебедя, 1500 год 28 травня 2024 року;
  • с. Соколівка, вул. Свободи, 36, Соколівська філія Бібрського опорного ліцею ім. Уляни Кравченко, 1500 год 29 травня 2024 року.

Строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення:

Звіт про результати обговорення буде оприлюднено на сайті Бібрської міської ради у строки, передбачені чинним законодавством

Анонімні пропозиції та зауваження не реєструються і не розглядаються.

Пропозиції та зауваження, розповсюджені через соціальні мережі, до уваги братися не будуть.

 До участі в обговоренні запрошуються всі жителі Бібрської громади